-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12385 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

بعد از اثبات فراگيري تام احكام فقهي مهم اين است كه اثبات كنيم آيا علم فقه بهترين جواب را به مسائل و معضلات ميدهد و آن منوط است به اثبات اينكه اصول و مواد اوليه فقه شامل بهترين و انسانيترين و گره گشاترين احكام هستند؟



در پاسخ به اين سؤال كه آيا علم فقه جواب را به مسائل و معضلات ميدهد؟ در دو مسير اين بحث قابل پيگيري است. مسير اول به اصول عقايد باز ميگردد كه سؤال موردنظر را به اين صورت مطرح ميكند كه آيا احكامي كه خداوند و خالق انسانها براي رفع مشكلات آنها بعنوان فقه ارائه ميكند بهترين جواب به مشكلات است يا نه؟ در اين صورت بايد به مباني لازم در بحث در اصل اثبات وجود خداي متعال و صفات او از قبيل عمل و قدرت و رابطه بندگان با او بپردازيم و چنانچه به صفات باريتعالي ايمان و اعتقاد يافتيم پاسخ سؤال روشن است.

مسير دوم بحث بر مبناي اعتقاد كامل به نجات بخش بودن و بهترين بودن احكام الهي قابل پيگيري است كه آيا احكام الهي قابل دسترسي و انطباق صحيح با موضوعات خود هست يا نه؟ كه در اين رابطه بايد گفت منابع و اصول فقه شيعه گرچه چهار دليل قرآن مجيد، سنت معصومين ( عقل و اجماع است ولكن در واقع همة آنها به قرآن و روايات باز ميگردد آيات قرآن كه احكام وحي و ترديدي در آنها نيست و اما روايات هم گرچه بطور كلي ممكن است بذهن برسد در بين آنها ضعيف و مجهول و تحريف شده هست و بوده ولي با تلاش فقهاء عظام به استناد به قواعد درايه الحديث و رجال انجام ميدهند و روايات صحيحه و يا حداقل موثقه را معتبر ميدانند (رواياتي كه يا قطع به صدور آنها پيدا ميشود و يا گمان به صدور داريم ولي گماني كه به ادلة قطعي حجت شدهاند مثل خبر واحد ثقه كه گرچه ايجاد ظن براي فقيه ميكند ولي بمثل آية نباء عقلاء و ... حجت شده است) و احكام شرعي و فقهي را از اين روايات و آيات قرآن استفاده ميكنند، حضرت امام خميني ( در اين رابطه ميفرمايند: فقه شيعه غني ترين فقهي است كه در دنيا هست،قانوني كه با زحمتهاي علماي شيعه توضيع وتفريع شده است غنيترين فقه است غنيترين قوانين است در دنيا ـ از اول كه زمان

پيغمبر ( بوده و دنبالش زمان ائمه (، اين علماي شيعه بودند كه جمع ميشدند و ائمه ( و احكام آنها را اخذ ميكردند و در اصولي كه چهار صد كتاب بوده است نوشتهاند (اصول اربعمأة) و آن اصول بعد در اصول ديگر ما كه اين كتب اربعه ما و ساير كتب است، تدوين شده است و اينها همه با زحمت علماي شيعه، فقهاي شيعه درست شده است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.